Hyppää sisältöön
Savonlinnan kesäyliopisto
  • en
  • fi
  • Etusivu
  • Koulutukset
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet
  • Meistä
  • Ota yhteyttä
Logo, linkki etusivulle
  • Etusivu
  • Koulutukset
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet
  • Meistä
  • Ota yhteyttä
  • en
  • fi
  • Etusivu
  • Koulutukset
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet
  • Meistä
  • Ota yhteyttä
  • en
  • fi
Avaa valikko
  • Koulutukset
  • Kaikki koulutukset
  • Avoimen yliopiston koulutukset
  • Osaamista työelämään
  • Luennot
  • Kulttuuri & harrastukset
  • Ikääntyvät
  • Lapset & nuoret
  • Musiikkikesä
    • Opiskelu
    • Ilmoittautuminen
    • Osaamisperusteisuus
    • Peruutusehdot
    • Todistukset
    • Avoin yliopisto
      • UEF
      • Taideyliopisto
      • Oulun yliopisto

Etusivu / Kommunikaation tukitekniikat sote -palveluiden asiakaskeskusteluissa

Kommunikaation tukitekniikat sote -palveluiden asiakaskeskusteluissa

Aika ja kesto
26.9.2023 13:00 - 10.10.2023 15:00, 12 oppituntia
Kuvaus
Koulutus pohjautuu Kanadan Afasiainstituutin kehittämään kommunikaation tukitekniikkaan SCA™ (Supported Conversation for Adults with Aphasia). Se on kehitetty tukemaan erityisesti kommunikaation muutosten haastamia terveydenhuollon keskusteluja. SCA™:ta on kehitetty ja tutkittu Afasiainstituutissa jo yli 40 vuoden ajan. Intonaattorit Oy:n puheterapeutti Elisa Johansson on erityisasiantuntija niin SCA™ :n käytössä kuin sen kouluttamisessa jo yli viiden vuoden ajalta. SCA™ on vaikuttava tilanteissa, joissa henkilö tietää enemmän kuin pystyy sanomaan. Vaikka se on kehitetty afasian tuomiin kommunikaation haasteisiin, toimii se erittäin hyvin tukena myös muissa kommunikaation haasteissa.

Tarjottava koulutus ei ole SCA™ -menetelmäkoulutus, mutta se pitää sisällään paljon samoja tietoja ja tekniikoita. Intonaattorit Oy on koostanut ”Yhdenvertainen keskustelu” -koulutuspaketin pt Elisa Johanssonin ja afasian kokemuskouluttaja Raimo Valon yhteistyönä. Koulutus nostaa esiin tekniikat ja niiden merkityksen sekä palveluntarjoajan että palvelunkäyttäjän näkökulmista.
Kohderyhmä
Koulutus suunnataan ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaisiin, mutta se soveltuu erinomaisesti myös muille sote-alan työntekijöille, joiden työhön kuuluu keskeisenä asiakaskeskustelut.
Tavoite

  • Lisätä tietoa ja ymmärrystä kommunikaation haasteiden vaikutuksista tarjotun palvelun sisältöön ja saavutettavan kommunikaation merkittävyydestä palvelun vaikuttavuuteen.

  • Vahvistaa keinoja ja toimintatapoja, jotka sujuvoittavat palvelujen toteuttamista sekä lisäävät niiden yhdenvertaisuutta eri palvelunkäyttäjäryhmien välillä.

  • Intonaattorit Oy:n visiona on edistää palveluiden yhdenvertaista saavutettavuutta esteettömän kommunikaation kautta Suomessa.

Sisältö
Ensimmäisellä etätapaamisella käydään läpi niin SCA™:n kuin yhdenvertaisen keskustelun teoriatietoa. Näitä liitetään runsaiden videoesimerkkien avulla tavanomaisiin arjentilanteisiin sekä terveydenhuollossa käytäviin asiakaskeskusteluihin.

Paikan päällä toteutuvilla kerroilla syvennetään teoriaosaamista niin SCA™:sta kuin yhdenvertaisesta keskustelusta ja harjoitellaan itse erilaisten tekniikoiden käyttöä samantyyppisissä tilanteissa kuin videoesimerkeissä. Ohjaus harjoittelussa on yksilöllinen kullekin osallistujalle.

Koulutustapaamisten välillä osallistuja suorittaa itsenäisesti harjoitustehtäviä.

• 26.9. Etänä zoomissa klo 13-16
• 4.10. Savonlinna 12-15
• 10.10. Savonlinna 12-15

Koulutuksen hyödyt osallistujalle


  • Tiivis mutta kattava tietopaketti saavutettavan kommunikaation teoriasta

  • Mahdollisuus harjoitella keinojen käyttöä omaa työtä vastaavissa tilanteissa, joten keinot sujuva ottaa käyttöön välittömästi koulutuksen jälkeen.

  • Ainoa tällä hetkellä tarjolla oleva koulutus, joka keskittynyt kommunikaation tukikeinoihin ja niiden vaikuttavuuteen.

Lisätiedot

Esimerkkejä asiakaskeskusteluista

Lääkäri: Asiakas on tullut vastaanotolle. Hän ei puhu juurikaan suomea, esitietoihin hän on kirjoittanut kaatumisia ja pahaolo. Sinun pitäisi saada asiakkaalta lisätietoja liittyen hänen mainitsemiinsa oireisiin, jotta voit tehdä hoitosuunnitelmia tai ohjata hänet tarvittaviin lisätutkimuksiin. Et tiennyt tulkkitarpeesta, mutta esitietojen perusteella et haluaisi myöskään siirtää vastaanottoaikaa niin että saatte tulkin paikalle. 


SCA/ Kommunikaation tukitekniikoilla lääkäri ja asiakas voivat käydä keskustelun, jossa lääkäri saa tarvitsemansa lisätiedot, ilman tulkkia. Keskustelu mahdollistuu, kun lääkäri vahvistaa asiakkaan ymmärtämistä selkeyttämällä omaa puhettaan ja käyttämällä puheen lisäksi jotain muuta kommunikaatiokeinoa. Keskustelussa lääkäri myös varmistaa kommunikaation tukitekniikoilla, että hän on ymmärtänyt asiakkaan oikein. 


Hoitaja: Olet sairaalan kuntoutusosastolla hoitajana, ja sinun pitäisi käydä keskustelua kotiutuvan henkilön kanssa hänen vaihtoehdoistaan. Henkilö on saanut aivoinfarktin seurauksena hyvin haastavat afasiaoireet. Et ole varma ymmärtääkö henkilö mitä hänelle sanot, tai pystyykö hän vastaamaan sinulle. Mietit käytkö keskustelun henkilön kanssa kahdestaan vai odotatko, että hänen puoliso on paikalla, jolloin voitte käydä keskustelun yhdessä. Tiedät, että sinulla on vierailuaikaan yleensä paljon muita töitä, joten puolison kanssa keskustelun ajoittaminen voi olla vaikeaa. 


Kommunikaation tukitekniikoilla hoitaja voi käydä keskustelun kahdestaan henkilön kanssa merkityksellisesti. Käyttämällä varmistusta ja kysymällä kyllä/ei-kysymyksiä henkilö pystyy vastaamaan ja ilmaisemaan itseään, vaikka hän ei kykenisi puhumaan. Kirjoittamalla paperille ydinsanoja keskustelusta hoitaja varmistaa, että henkilö ymmärtää mistä keskustellaan, ja myös että hän on ymmärtänyt henkilön oikein. Myöhemmin puolison saapuessa henkilö voi antaa hänelle tämän saman paperin. Puoliso saa näin tietää myös mistä on keskusteltu, eikä hoitajan ei tarvitse ehtiä paikalle juuri silloin kun puoliso on käymässä. 


Fysioterapeutti: Asiakkaallasi on etenevä neurologinen sairaus, joka vaikuttaa mm. muistiin ja motoriikkaan. Haluaisit ohjata hänelle päivittäisiä kotitreenejä portaissa, muttet tiedä onko hänen asunnossaan portaita tai käykö hänen luonaan päivittäin joku, joka voisi auttaa muistuttamaan harjoittelusta. Mietit pitäisikö sinun soittaa asiakkaan pojalle, ja kysyä asiaa vai voisitko toimia jollain muulla tavalla. 


Kommunikaation tukitekniikoissa keskeistä on henkilön kyvykkyyden arvostaminen ja hänen toimintamahdollisuuksiensa esiin tuonti. Soittamalla pojalle, joudut ohittamaan asiakkaasi häntä koskevasta ja hänelle tärkeästä keskustelusta. Samalla vähennät asiakkaan motivaatiota ja sitoutumista päivittäisiin harjoituksiin. Kommunikaation tukitekniikoilla voitte yhdessä käydä läpi ja myös suunnitella miltä päivittäiset harjoitukset voisivat näyttää ja tulisiko asiakkaallasi mieleen joku henkilö, joka voisi näiden toteutumisessa tukea. Voit päättää keskustelunne kysymykseen, onko ok jos soitat ja kerrot asiakkaasi pojalle nämä samat asiat joista keskustelitte. 


Ottamalla asiakkaan mukaan keskusteluun saat harjoitusten suunnitteluun ja valintaan suoraa tietoa henkilöltä itseltään, jolloin harjoitukset ovat hänelle varmasti sopivia. Saat myös tietoa ovatko harjoitusten ohjeistukset riittävät, vai pitäisikö sinun muokata niitä. Ja lyhyellä kysymyksellä osoitat pitäväsi asiakastasi kyvykkäänä aikuisena ihmisenä, ja huomioitte hänen toiminnalliset rajoitteensa yhdessä.

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Kurssille mahtuu
20
Ilmoittautumistiedot
Ilmoittautuminen viimeistään ma 11.9.2023.
Ilmoittautuminen avoinna
3.5.2023 10:00 - 11.9.2023 23:59
Hinta ja maksutiedot
175 €/osallistuja. Hinta ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa.
Yhteistyössä

Kouluttajana toimii puheterapeutti Elisa Johansson.


 

Yhteyshenkilö
Koulutussuunnittelija Erja Tynkkynen, [email protected], +358 44 7730 997
Paikka
Ensimmäinen koulutuskerta toteutetaan etänä zoom-alustalla ja kaksi muuta Savonlinnassa kesäyliopiston koulutustilassa., Puistokatu 5 57100 Savonlinna
Ilmoittaudu koulutukseen

Yhteystiedot

kesayliopisto​@savonlinnankesayliopisto.fi
+358 44 7730 998
Puistokatu 5, 3.krs 57100 SAVONLINNA
Y-tunnus: 0832545-9
Laskutusosoite
Saavutettavuusseloste
Uteliaisuus on mielen ruokaa

Seuraa meitä somessa, olemme Facebookissa ja Instagramissa.

Webdesign Groteski
Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse myyjiä Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}