- Hankkeet
- Arko – Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja
- Rehtori hyvinvoinnin ja osallisuuden johtajana
- Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana
- Taitava Me
- Päättyneet hankkeet
- Metsäbiotalouden näyteikkuna
- MOTO – Monipuoliset ohjaustaidot toisella asteella
- Koulutusportti – Etelä-Savon pito- ja vetovoiman vahvistaminen koulutusmaakuntana
- Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
- Kulttuuriperinnöstä kansainvälisyyttä paikalliseen osaamiseen
- Digi- ja työelämätaitojen kehittämisen 4 op verkkokoulutus
- OPPA – Oppimisen alueet ja TVT
- DiKATA –HANKE AIKUISTEN DIGITAITOJEN PARANTAMISEKSI
- Dokumentoinnilla, arvioinnilla ja lasten osallisuudella varhaiskasvatuksen laatua
Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
”Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään 8 op laajuinen täydennyskoulutusohjelma alakoulujen henkilöstölle. Savonlinnan kesäyliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa Itä-Suomessa järjestettävän koulutuksen, Lapin yliopisto ja Kainuun kesäyliopisto toteuttavat koulutukset omilla alueillaan. Hanke toteutetaan 2021–2022.
Hankkeen taustalla ovat kevään 2020 kokemukset etäopetukseen siirtymisestä: etäopetuksen vaihteleva tekninen ja pedagoginen laatu, oppimistulosten ja oppilaiden työskentelymotivaation heikkeneminen ja ns. kadonneet oppilaat. Koulunkäyntiavustajien rooli etäopetuksessa jäi monessa paikassa myös hyvin vähäiseksi, vaikka heidän työpanokselleen olisi ollut erityisen paljon tarvetta.
Etäopetuksen tarve ei tule vieläkään katoamaan, joten koulun henkilöstön valmiuksia tulee kasvattaa monipuolisesti. Erityisen tärkeää on koulun kasvatustehtävän huomioiminen ja pienten oppilaiden ohjaaminen, sillä heillä ei useinkaan ole vielä tarvittavaa itseohjautuvuutta tai oppimisen strategioita, joita etäopiskelussa tarvitaan.
Perusopetuksen alakoulujen henkilöstö tarvitsee uutta tietoa ja kokemusperäisiä käytänteitä pedagogisesti ja teknisesti laadukkaan etäopetuksen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksessa perehdytään etäopetuksen teemoihin: tekninen toteutus ja käytön opastus, opetuksen pedagoginen suunnittelu ja oppimisen ohjaaminen. Kaikissa teemoissa kehitetään lisäksi koulunkäyntiavustajien roolia opettajan työparina.
KOULUTUS JAKAANTUU KOLMEEN OSIOON:
Luovasti lomittain – etäopetuksen suunnittelu 4 op
Keskeiset sisällöt:
– etäopetusjakson pedagoginen suunnittelu ja toteutus ml. ympäristöjen monipuolinen käyttö;
– ryhmätyöskentelyn suunnittelu, ohjeistus ja seuranta;
– opettajan ja ohjaajan työnjako ja ohjaajaresurssin hyödyntäminen oppitunneilla;
– tehtävänannot tilanteessa, jossa ei ole mahdollisuutta yhteiseen opetukseen;
– ohjaajan itsenäinen toiminta oppimisen tukena;
– hybridimallin pedagogiikka: etä- ja lähiopetuksen samanaikaistoteutus.
Toteutus:
Kaksi reaaliaikaista verkkoluentoiltapäivää 20.1.2022 ja 24.2.2022 klo 12-16 ja neljä työpajailtapäivää (lähi) 25.1.2022 ja 9.2.2022 sekä 17.3.2022 ja 5.4.2022 klo 13-16, välitehtävät ja harjoitukset
Kouluttaja:
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri; ohjaava opettaja Jukka Vetoniemi ja konsultoiva ohjaaja Mari Laitinen
Kasvatustehtävä digiajassa – ohjaus etäopetuksessa 2 op
Keskeiset sisällöt:
– luokkayhteisön ylläpitäminen etäopetusaikana;
– yksilöllisen ohjaamisen ja oppilaiden seuraamisen organisointi ja työnjako;
– etäohjaamisen taidot: motivointi, oppimisen auttaminen, ohjaus, havainnointi;
– psykologinen turvallisuus ja huolen aiheisiin puuttuminen.
Toteutus:
Yksi reaaliaikainen verkkoluentoiltapäivä 29.3.2022 klo 12-16 ja kaksi työpajailtapäivää (etä) ma 11.4. ja ti 12.4.2022 klo 12-16, välitehtävät ja harjoitukset
Kouluttaja:
Artera Oy; Hilkka Putkisaari
Nappulat haltuun – etäopetuksen teknologia 2 op
Keskeiset sisällöt:
– etäopetusvälineiden ja sovellusten käyttö ja käytön opastus oppilaille verkon välityksellä;
– välineiden mahdollistamat opetus/työskentelytavat ja niiden opastus oppilaille;
– valittujen etäopetussovellusten täydentämisen mahdollisuudet oppilaiden laitekanta ja koulun linjaukset huomioiden;
– vaihtoehtoiset tavat tehdä harjoitustehtäviä eri laitteilla;
– etätyöskentelyn tietosuoja ja ergonomia;
– käytönaikaisen tuen organisointi ja opettajan ja ohjaajan välinen työnjako.
Toteutus:
Yksi reaaliaikainen verkkoluentoiltapäivä ja kaksi lähiopetuksena toteutettavaa työpajailtapäivää, ennakkotehtävä ja väliharjoitukset. Ajankohta varmistuu myöhemmin.
Kouluttaja:
Ilona IT; Teemu Moilanen ja/tai Maj-Britt Kentz
KOHDERYHMÄ
Perusopetuksen 0-6 luokkien opetus- ja ohjaushenkilöstö mukaan luettuna koulunkäyntiavustajat
TAVOITTEET
Koulutukseen osallistuvat opettajat ja koulunkäyntiavustajat hankkivat itselleen ja kouluyhteisölleen osaamista, jota tarvitaan laadukkaan etäopetuksen pedagogisen ja teknisen suunnittelun ja toteutuksen varmistamiseksi.
Koulutuksen käytyään osallistujilla on varmuutta ja toimintamalleja etäopetustilanteita varten ja harjaantuneisuutta erilaisten välineiden käyttöön ja opetukseen ja ohjaukseen niiden avulla. Osallistujat ottavat menetelmät käyttöön työssään ja jakavat malleja ja tietoja omassa työyhteisössään, jolloin koko koulun opetushenkilöstön työ etäopetustilanteessa helpottuu.
Oppilaiden oikeus laadukkaaseen opetukseen mahdollistuu entistä paremmin myös etäopetustilanteessa.
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella ja se on opiskelijalle maksuton.
Kokonaisuus on monen tekijän summa.
Luo polkusi