- Hankkeet
- Arko – Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja
- Rehtori hyvinvoinnin ja osallisuuden johtajana
- Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana
- Taitava Me
- Päättyneet hankkeet
- Metsäbiotalouden näyteikkuna
- MOTO – Monipuoliset ohjaustaidot toisella asteella
- Koulutusportti – Etelä-Savon pito- ja vetovoiman vahvistaminen koulutusmaakuntana
- Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
- Kulttuuriperinnöstä kansainvälisyyttä paikalliseen osaamiseen
- Digi- ja työelämätaitojen kehittämisen 4 op verkkokoulutus
- OPPA – Oppimisen alueet ja TVT
- DiKATA –HANKE AIKUISTEN DIGITAITOJEN PARANTAMISEKSI
- Dokumentoinnilla, arvioinnilla ja lasten osallisuudella varhaiskasvatuksen laatua
Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
”Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään 8 op laajuinen täydennyskoulutusohjelma varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Lapin yliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa Lapissa järjestettävän koulutuksen, Savonlinnan kesäyliopisto toteuttaa koulutuksen omalla alueellaan. Hanke toteutetaan 2022–2023.
Koulutuksen tavoitteena lisätä osaamista varhaiskasvatuksessa niin, että opetushenkilöstö tuntee ja hallitsee paremmin arvioinnin ja laadun keskeiset käsitteet ja tehtävät sekä varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmassa esitetyt arvioinnin perusteet ja saa paremmat valmiudet niiden noudattamiseen. Koulutuksen tuloksena varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö ymmärtää arvioinnin merkityksen osana jokapäiväistä työtään ja rohkaistuu kehittämään arviointikäytänteitään.
Hanke sisältää kaksi toisiaan tukevaa koulutusosiota, jotka muodostavat yhdessä 8 op:n laajuisen kokonaisuuden. Osallistumista molempiin osioihin suositellaan, mutta osiot on mahdollista suorittaa myös yksittäisinä. Koulutusosiot koostuvat verkkokoulutuspäivistä ja omaan arviointityöhön liittyvistä kokeiluista ja oppimistehtävistä.
KOULUTUSOSIOT:
Pedagoginen arviointi ja laatuvarhaiskasvatuksessa 4 op
Osio perehdyttää osallistujat varhaiskasvatuksen pedagogisen arvioinnin teemoihin:
– arvioinnin velvoitteet, perusteet ja suositukset pedagogisen toiminnan tasolla,
– opettajan rooli suunnitelmallisen ja tavoitteellisen arvioinnin varmistajana,
– kuntavasu, ryhmävasu ja lasten vasut arvioinnin asiakirjoina
– lasten, huoltajien ja työtiimin osallisuus arvioinnissa
– laatu
Koulutukseen sisältyy webinaaripäivien lisäksi reflektiotehtävä, jossa osallistujat reflektoivatomaa arviointiosaamistaan ja suunnittelevat sen pohjalta arviointiin liittyvän kehittämistehtävän. Kehittämistehtävät jaetaan koko ryhmälle yhteisen verkkoalustan kautta.
Aikataulu: webinaarit ti 4.10. klo 8-12, pe 4.11. klo 8-12 ja to 15.12. klo 12-16
Pedagoginen dokumentointi arvioinnin ja laadun työvälineenä 4 op
Neljän vuorovaikutuksellisen webinaarin teemoja ovat mm.:
– pedagogisen dokumentoinnin käsite ja tarkoitus
– digitaalisuuden mahdollisuudet
– työkalut pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen
– lasten, huoltajien ja työtiimin osallisuus arviointiprosessissa
Koulutukseen sisältyy webinaaripäivien lisäksi kokeilu, jossa osallistujat kokeilevat koulutuksessa opittuja pedagogisen dokumentoinnin työkaluja käytännössä. Kokeilut jaetaan koko ryhmälle yhteiselle verkkoalustalle.
Aikataulu (Savonlinna, tarkista Rovaniemen ryhmän aikataulut Lapin yliopiston sivuilta):
ti 7.2., ti 14.3., to 13.4. ja to 11.5. klo 12-16.
Tämä osion toteutetaan myös kesäopintokurssina. Lue lisää kesäopintokurssista.
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella ja se on opiskelijalle maksuton.
Savonlinnan ryhmään otetaan 15 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä siten, että etusijalla ovat ne, jotka ilmoittautuvat molempiin osioihin.
ILMOITTAUDU HANKKEEN KOULUTUKSEEN
Lisätiedot:
Savonlinnan kesäyliopisto, koulutusasiantuntija Ulla Peräkorpi, [email protected], 044 7730 999
Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelut, kehittämisen asiantuntija Esa Posio, [email protected], 040 4844 074.
Kokonaisuus on monen tekijän summa.
Luo polkusi