- Hankkeet
- Arko – Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja
- Rehtori hyvinvoinnin ja osallisuuden johtajana
- Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana II
- Taitava Me
- Päättyneet hankkeet
- Metsäbiotalouden näyteikkuna
- MOTO – Monipuoliset ohjaustaidot toisella asteella
- Koulutusportti – Etelä-Savon pito- ja vetovoiman vahvistaminen koulutusmaakuntana
- Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
- Kulttuuriperinnöstä kansainvälisyyttä paikalliseen osaamiseen
- Digi- ja työelämätaitojen kehittämisen 4 op verkkokoulutus
- OPPA – Oppimisen alueet ja TVT
- DiKATA –HANKE AIKUISTEN DIGITAITOJEN PARANTAMISEKSI
- Dokumentoinnilla, arvioinnilla ja lasten osallisuudella varhaiskasvatuksen laatua
Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana II
”Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana II” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään 7 – 11 op laajuinen täydennyskoulutusohjelma varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetushenkilöstölle. Lapin yliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa Lapissa järjestettävän koulutuksen, Savonlinnan kesäyliopisto ja Kainuun kesäyliopisto – Oppimiskeskus Kainula toteuttavat koulutukset omilla alueillaan. Hanke toteutetaan 2023–2024.
Koulutuksessa osallistujat oppivat tunne- ja vuorovaikutustaidoista, jotka lapsilla ja nuorilla on, sekä kuinka kehittää positiivista vuorivaikutusta oppimis- ja kohtaamistilanteissa. Koulutuksen aikana myös kasvattajan oma tunneymmärrys ja -taidot ovat keskeisessä roolissa: se, miten hän käsittelee lasten ja nuorten kanssa yhdessä kohdattuja asioita tai lasten ongelmatilanteita. Koulutuksen tuloksena osallistujilla on paremmat edellytykset ohjata lapsia tunteiden tunnistamisessa, kokemisessa ja ilmaisussa ja siten vahvistaa omaa, lasten ja oppimisyhteisön hyvinvointia.
Koulutuksessa yhdistyy tutkimustieto ja käytännön menetelmien haltuunotto. Koulutuksiin sisältyy asiantuntija-alustuksia, tutkimustietoon perehtymistä, ryhmäkeskusteluja ja toiminnallisia harjoitteita. Koulutuksessa jaetaan hyviä käytänteitä ja hankittu osaaminen todennetaan koulutuksen aikana toteutettavien oppimis- ja kehittämistehtävien kautta.
Koulutuksessa on kaikille yhteinen, pakollinen viiden opintopisteen osio, jonka jälkeen osallistujat valitsevat itselleen 1-3 valinnaista kahden opintopisteen laajuista osiota. Hankkeen koulutus toteutetaan etäopetuksena.
KAIKILLE YHTEINEN OSIO:
Tunne-elämän kehittyminen ja tunnetaidot 5 op
Koulutus antaa konkreettisia keinoja tunnetaitojen integroimiseksi omaan opetus- ja kasvatustyöhön varhaiskasvatustyössä sekä esi- ja perusopetuksessa. Koulutus lisää osallistujan ymmärrystä tunnetaidoista ja tutkitusti vaikuttavista tukemisen tavoista.
Toteutustapa: verkkokoulutuspäivät, ennakko- ja välitehtävät. Koulutuspäivässä harjoitteita, luentoa ja ryhmäkeskusteluja.
Aikataulu: webinaarit viikoilla 40, 44 ja 48, aikataulu tarkentuu
Kouluttajina: VEO, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja Jonna Ropponen sekä Aino Viitanen, luokanopettaja, varhaiskasvattaja, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja sekä ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti (valmistumassa).
VAPAAVALINTAISET OSIOT (joista valitaan vähintään 1, maksimissaan 3):
Positiivinen vuorovaikutus ja myönteinen oppimisilmapiiri 2 op
Sisältö:
– vuorovaikutuksen taustateorioita ja hyvän vuorovaikutuksen kriteerit
– positiivisen vuorovaikutussuhteen ja lapsen myönteisen oppijaminäkuvan tukeminen
– tiimityö oppimisilmapiirin luojana ja tiimityö kehittäminen
Toteutustapa: 2 koulutuspäivää, ja välitehtävä. Koulutuspäivässä luentoa ja ryhmäkeskusteluja.
Aikataulu: Webinaaripäivät tammi-helmikuussa 2024, aikataulu tarkentuu
Kouluttaja: KT, tutkijatohtori Samuli Ranta
Haastava oppilas ja ratkaisukeskeinen työote 2 op
Sisältö:
– ratkaisukeskeinen viitekehys, teoriaa ja menetelmiä
– haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
– neuropsykiatrisesti oireilevat lapset, tuki ja arjen jäsentäminen
Toteutustapa: 2 koulutuspäivää ja välitehtävä. Koulutuspäivässä luentoa ja ryhmäkeskusteluja. Välitehtävänä ratkaisukeskeisen menetelmän harjoittelu ja soveltaminen
Aikataulu: Webinaaripäivät maalis-huhtikuussa 2023, aikataulu tarkentuu
Kouluttaja: ilmoitetaan myöhemmin
Psyykkinen oireilu ja sen tunnistaminen 2 op
Sisältö:
– lasten ja nuorten psyykkiset häiriöt, niiden yleisyys ja ilmenemismuodot
– arjen psyykkiset kuormitustekijät lapsen ja nuoren elämässä
– resilienssi ja sen tukeminen
Toteutustapa: 2 koulutuspäivää, ja välitehtävä. Koulutuspäivässä luentoa ja ryhmäkeskusteluja. Välitehtävänä pienimuotoinen oman työn kehittämistehtävä.
Aikataulu: webinaarit huhti-toukokuussa, 2024, aikataulu tarkentuu
Kouluttaja: KM, kognitiivinen psykoterapeutti Mira Talala
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella ja se on opiskelijalle maksuton.
Savonlinnan ryhmään otetaan 15 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä siten, että etusijalla ovat ne, jotka ilmoittautuvat kaikkiin osioihin ja sitä seuraavasti vähempiin osioihin. Osallistuja valitsee ilmoittautuessaan 1-3 valinnaista osiota, riippuen siitä mihin teemoihin haluaa syventyä.
ILMOITTAUDU HANKKEEN KOULUTUKSEEN
Lisätiedot:
Savonlinnan kesäyliopisto, koulutusasiantuntija Ulla Peräkorpi, [email protected], 044 7730 999
Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelut, suunnittelija Lotta Saariluoma [email protected], p. 040 5122 270
Kainuun kesäyliopisto, rehtori Mira Huotari, [email protected], 040 1488 591.
Kokonaisuus on monen tekijän summa.
Luo polkusi