- Hankkeet
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana II
- Kielitietoinen koulu ja S2-opetus
- Hyvinvointia, turvallisuutta ja johtamisen psykologiaa opetus- ja kasvatusalalle
- Turvallinen oppimisyhteisö
- Päättyneet hankkeet
- Rehtori hyvinvoinnin ja osallisuuden johtajana
- Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana
- Kulttuuriperinnöstä kansainvälisyyttä paikalliseen osaamiseen
- Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
- Koulutusportti – Etelä-Savon pito- ja vetovoiman vahvistaminen koulutusmaakuntana
- Metsäbiotalouden näyteikkuna
- Arko – Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja
- MOTO – Monipuoliset ohjaustaidot toisella asteella
- Dokumentoinnilla, arvioinnilla ja lasten osallisuudella varhaiskasvatuksen laatua
- OPPA – Oppimisen alueet ja TVT
- DiKATA –HANKE AIKUISTEN DIGITAITOJEN PARANTAMISEKSI
- Taitava Me
- Digi- ja työelämätaitojen kehittämisen 4 op verkkokoulutus
Etusivu / Hankkeet / Hyvinvointia, turvallisuutta ja johtamisen psykologiaa opetus- ja kasvatusalalle
Hyvinvointia, turvallisuutta ja johtamisen psykologiaa opetus- ja kasvatusalalle
”Hyvinvointia, turvallisuutta ja johtamisen psykologiaa opetus- ja kasvatusalalle” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään 5 – 9 op laajuinen täydennyskoulutusohjelma oppilaitosjohdolle. Lapin yliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa Lapissa järjestettävän koulutuksen, Savonlinnan kesäyliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius ja Kainuun kesäyliopisto toteuttavat koulutukset omilla alueillaan. Hanke toteutetaan 2023–2025.
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa opetus- ja kasvatusalan johtajien strategisen johtamisen taitoja. Pandemiasta palautuminen on nostanut esiin turvallisuus- ja hyvinvointihaasteita, joiden käsittely on turbulentin maailmantilanteen aikana jäänyt toissijaiseksi. Jatkuva muutokseen varautuminen sekä huoli lasten ja nuorten sekä henkilöstön terveydestä ja hyvinvoinnista kuormittavat oppilaitoksissa. Koulujen on hyvä varautua myös akuutteihin kriiseihin. Hyvinvointi- ja kriisivalmiussuunnitelmat tulee olla ajan tasalla. Kaikkeen tähän hankeen koulutus tarjoaa tukea.
Koulutusohjelma sisältää neljä, kokonaisuudessaan etäyhteyksillä toteutettavaa, toisiaan tukevaa koulutusosiota. Osallistujan tulee suorittaa pakollinen osio (osio 1) sekä 1-3 valinnaista osiota (osiot 2-4). Koulutus sisältää asiantuntijawebinaareja, alueellista pienryhmätyöskentelyä, reflektoivia tehtäviä sekä vertaiskeskustelua yhteisellä Moodle -alustalla.
Koulutuksen tuloksena osallistujat saavat tutkimukseen perustuvaa tietoa johtamisen psykologiasta, taitoja ja malleja strategiseen johtamiseen sekä kriisijohtamiseen työhönsä ja työyhteisöönsä sovellettavaksi. Koulutuksen lopuksi järjestetään valtakunnallinen verkkoseminaari, jossa osallistujat esittävät omat kehittämistehtävät keväällä 2025.
KAIKILLE PAKOLLINEN OSIO:
1. Hyvinvointi- ja turvallisuusjohtaminen – strateginen ote 3 op
Osiossa käsitellään koulujen turvallisuustoiminnan kehittämisen haasteita ja tavoitteita, sekä tunnistetaan ja eritellään teoreettisia lähestymisiä hyvinvointi- ja turvallisuusjohtamiseen strategisesti. Osiossa perehdytään koulujen kehittämistarpeisiin ja kehitetään ratkaisuja niihin yhdessä koulujen henkilöstön ja muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi analysoidaan oman organisaation kehittämistarpeita, tutustutaan kehittämisen menetelmiin ja suunnitellaan toiminnan kehittämisprosessi. Osiossa käsitellään ennakointia ja siihen valmistautumista ja annetaan valmiuksia toimia kunnan vastuulla olevassa hyvinvointitehtävässä, joka johtuu hyvinvointialueuudistuksesta. Osio sisältää neljä (4) verkossa toteuttavaa koulutuspäivää. Koulutuspäivät pitävät sisällään asiantuntijaluentoja, työpajatyöskentelyä ja keskusteluja. Osiossa aloitetaan oman organisaation hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman teko/päivitys.
Aikataulu/webinaarit:
pe 12.1.2024 klo 9-15
pe 16.2. klo 12:30-16
pe 15.3. klo 12:30-16
pe 5.4. klo 12:30-16
pe 31.1.2025 klo 12:30-16
to 13.2.2025 klo 9-15
VAPAAVALINTAISET OSIOT (joista valitaan vähintään 1, maksimissaan 3):
2. Psykologisen turvallisuuden johtaminen 2 op
Osiossa käydään lävitse psykologiaa ja johtamista kriiseissä, näkökulma on erityisesti sensemaking-teoriassa ja narratiivisuudessa. Kriisit luovat erilaisia ristiriitoja ja ristiriitaista ymmärrystä, jossa johtajan on kyettävä selkeästi kuvaamaan ja avaamaan organisaation tilannetta sekä sen asemointia kriisin keskellä. Osiossa perehdytään eri kriisityyppejä ja niiden määritelmiä sekä niihin vastaamista oikealla tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä. Osio sisältää kolme (3) vuorovaikutteista verkossa toteutettavaa koulutuspäivää, jotka pitävät sisällään asiantuntijaluentoja, työpajatyöskentelyä ja soveltavan tehtävän.
Aikataulu/webinaarit:
ke 20.3.2024 klo 12:30-16
ti 16.4. klo 12:30-16
ti 23.4. klo 12:30-16
3. Resilienssi ja tunnejohtaminen 2 op
Osiossa käydään lävitse organisaatioita kohtaavia kriisejä resilienssin ja tunnejohtamisen kautta. Osiossa pohditaan resilienssin tarvetta ja kuinka paljon johtaja voi tunteilla ja tunteita ymmärtämällä saavuttaa poispääsyn kriiseistä. Osiossa pohditaan miten resilienssiä voi kehittää ja lisätä organisaatiossa ja kuinka tärkeää on tunteiden tunnistaminen ja niiden säätely, jotta kriiseistä selvitään. Tunnejohtaminen on mahdollista ottaa osaksi organisaation sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen johtamista. Osio sisältää kolme (3) vuorovaikutteista verkossa toteutettavaa koulutuspäivää, jotka pitävät sisällään asiantuntijaluentoja, työpajatyöskentelyä ja soveltavan tehtävän.
Aikataulu/webinaarit:
ke 30.10.2024 klo 12:30-16
ti 5.11.2024 klo 12:30-16
to 21.11.2024 klo 12:30-16
4. Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö sekä lainsäädäntö 2 op
Turvallinen ja väkivallaton koulu tai oppilaitos on jokaisen lapsen, nuoren ja aikuisen oikeus. Turvallinen oppimisympäristö on kouluille ja oppilaitoksille lakisääteinen tehtävä. Osiossa perehdytään systemaattiseen ja ennakoivaan turvallisuusjohtamiseen, riskienhallinnan perusteisiin ja varautumisen lähtökohtiin sekä esihenkilöiden vastuualueisiin. Osiossa perehdytään myös kiusaamiseen ja kouluväkivaltaan puuttumiseen. Kiusaamisen ennaltaehkäisy, puuttuminen ja jälkiseuranta ovat opetushenkilökunnan virkavelvollisuuksia. Osio sisältää kolme (3) koulutuspäivää, jotka pitävät sisällään asiantuntijaluentoja, käytännön esimerkkejä ja keskustelua sekä soveltavan tehtävän.
Aikataulu/webinaarit:
to 29.8.2024 klo 12:30-16
ke 11.9.2024 klo 12:30-16
ti 1.10.2024 klo 12:30-16
Koulutusohjelman kouluttajat ovat:
HTT Jaana Leinonen, hallintotieteen yliopistonlehtori, Lapin yliopisto
YTT Virpi Tökkäri, yliopiston lehtori, Lapin yliopisto
KM Tiina Ranta, turvallisuusjohtaja ja -kouluttaja, tohtorikoulutettava. Tiina Ranta toimii tällä hetkellä turvallisuusjohtajana valtionhallinnossa ja on toiminut aikaisemmin mm. korkeakoulussa turvallisuusjohtajana. Hän on osallistunut useisiin valtakunnallisiin tutkimus- ja selvityshankkeisiin sekä työryhmiin oppilaitosten ja korkeakoulujen turvallisuusjohtamisen kehittämiseksi.
HTT, OTM, julkisoikeuden professori Niina Mäntylä, Vaasan yliopisto. Niina Mäntylä on tutkinut mm. koulukiusaamista ja koulujen toiminnan valvontaa.
Kokonaisuuden ilmoittautumisajan päätyttyä on mahdollista ilmoittautua valinnaisiin osioihin.
Savonlinnan ryhmään otetaan 20 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä siten, että etusijalla ovat ne, jotka ilmoittautuvat kaikkiin osioihin ja sitä seuraavasti vähempiin osioihin. Osallistuja valitsee ilmoittautuessaan 1-3 valinnaista osiota, riippuen siitä mihin teemoihin haluaa syventyä.
Jos haluat ilmoittautua koulutuksen muihin ryhmiin, ota yhteyttä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniukseen, suunnittelija Anette Skog, [email protected], p. 040 7476 378, Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalveluihin, suunnittelija Annakaisa Jaskari, [email protected], p. 040 568 5929 tai Kainuun kesäyliopistoon, rehtori Mira Huotari, [email protected], 040 1488 591.
Kokonaisuus on monen tekijän summa.
Luo polkusi