- Hankkeet
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana II
- Kielitietoinen koulu ja S2-opetus
- Hyvinvointia, turvallisuutta ja johtamisen psykologiaa opetus- ja kasvatusalalle
- Turvallinen oppimisyhteisö
- Päättyneet hankkeet
- Rehtori hyvinvoinnin ja osallisuuden johtajana
- Arviointi haltuun varhaiskasvatuksessa!
- Tunnetaidot hyvinvoinnin rakentajana
- Kulttuuriperinnöstä kansainvälisyyttä paikalliseen osaamiseen
- Alakoululaisen etäohjaus – ohjaajien ja opettajien digiosaamisen vahvistaminen
- Koulutusportti – Etelä-Savon pito- ja vetovoiman vahvistaminen koulutusmaakuntana
- Metsäbiotalouden näyteikkuna
- Arko – Alueellisesti räätälöityjä korkea-asteen opintoja
- MOTO – Monipuoliset ohjaustaidot toisella asteella
- Dokumentoinnilla, arvioinnilla ja lasten osallisuudella varhaiskasvatuksen laatua
- OPPA – Oppimisen alueet ja TVT
- DiKATA –HANKE AIKUISTEN DIGITAITOJEN PARANTAMISEKSI
- Taitava Me
- Digi- ja työelämätaitojen kehittämisen 4 op verkkokoulutus
Turvallinen oppimisyhteisö
”Turvallinen oppimisyhteisö” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään kaksiosainen täydennyskoulutus vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen henkilöstölle. Savonlinnan kesäyliopisto hallinnoi hanketta ja toteuttaa koulutukset 2023–2025.
Hankkeen tavoitteena on antaa vapaan sivistystyö opettajille valmiuksia psykologisen joustavuuden hyödyntämiseen sekä omassa toiminnassa että tämän taidon välittämiseen opiskelijoille, ja käytännöiksi muodostavan tietoisuuden lisääminen saavutettavan pedagogiikan edellytyksistä.
Lisäksi hankkeen tavoitteena on tuoda eri oppilaitostyyppien opettajia yhteen ja auttaa heitä luomaan kollegiaalisia verkostoja.
Hankkeessa toteutetaan kaksi koulutusosiota
1 Moninaisuuden kohtaaminen ja turvallinen tila. Osiossa tutustutaan moninaisuuteen, omiin toimintatapoihin ja tapoihin huomioida ne.
2 Psykologinen joustavuus. Osiossa kehitetään tietoisuustaitoja ja opitaan käsittelemään mm. ikäviä tunteita.
1 Moninaisuuden kohtaaminen ja turvallinen tila
Osiossa on kolme koulutuspäivää, joissa käsiteltäviä aiheita ovat
– moninaisuuden tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelijaymmärryksessä
– turvallisuuden ja oppimisen kokemuksia mahdollistavat opetus-, ohjaus- ja arviointimenetelmät
– osallisuuden kokemus
– oma opettajaidentiteetti ja moninaisuuden kohtaaminen
Koulutuspäivissä työskennellään yhteistoiminnallisesti ja ryhmissä. Ryhmät työskentelevät kehittämisteemojen parissa myös lähitapaamisten välillä. Osallistujan henkilökohtainen prosessi tuottaa konkreettista osaamista opetuksen ja ohjauksen toteutukseen ja pedagogisessa yhteisössä jaettavaksi.
Aikataulu:
pe 27.9 klo 9-11.30 verkossa
pe 11.10. klo 9-15 lähipäivä Savonlinnassa
pe 22.11. klo 9-11.30 verkossa
Kouluttaja: lehtori (FM) Ruut Kaukinen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajankoulutus
2 Psykologinen joustavuus
Aikataulu: pe-la 30.-31.8. ja pe-la 20.-21.9. klo 9-16
Kouluttaja: Liikuntatieteiden maisteri (LitM), liikunnanohjaaja (AMK), valmentaja Mikko Törmälehto
Koulutukseen otetaan 20 osallistujaa/osio ilmoittautumisjärjestyksessä siten, että etusijalla ovat ne, jotka ilmoittautuvat molempiin osioihin. Koulutus on tarkoitettu vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen henkilöstölle.
Lisätiedot:
koulutusasiantuntija Ulla Peräkorpi, [email protected], 044 7730 999
Kokonaisuus on monen tekijän summa.
Luo polkusi